Існує цікава статистика: 70% малих підприємств у світі очолюють жінки. Україна також не відстає від цих показників. Сьогодні жінки досягають чудових результатів в усіх сферах, навіть, здавалося б, суто чоловічих.
«Чого хоче жінка, того хоче бог!», — сказав якийсь розумний чоловік і мав рацію. А жінка останнім часом дедалі частіше хоче займатися бізнесом. Причому цілком успішно втілює своє бажання у життя.
Експерт салонного менеджменту з багаторічним досвідом роботи в Краматорську Марія Коньшина, яка ділиться своїми знаннями з досвідченими керівниками салонного бізнесу та початківцями по всій Україні розповіла історію, секрети бізнесу та власні стандарти сервісу. Зараз Марія мешкає в Німеччині у місті Штутгарт, але продовжує займатися улюбленою справою.
Поділіться своєю бізнес-історією?
Їй вже понад 20 років. Перший свій бізнес я розпочинала як альтернативу старому радянському обслуговуванню, це була моя першочергова мета. В той час під час життя в Німеччині, я вже познайомилась з європейським обслуговуванням, бачила, як може бути по-іншому. Тому, коли я повернулася в рідне місто, вирішила створити маленьку Німеччину в Краматорську.
Я відкрила перший у місті приватний салон краси та сміливо назвала його своїм ім'ям. Сервіс для мене завжди був найголовнішим і на той момент цим можна було здивувати. Після маленького був великий салон із колективом у 40 осіб, в одній частині його був власне сам салон краси, в іншій – школа, де проходило навчання. Охочих вчитися було багато, деяким найздатнішим я пропонувала роботу в нашому колективі. Після участі у міжнародній виставці “Інтершарм” у Києві я почала ділитися своєю бізнес-історією. Невдовзі я вирішила, що хочу продовжувати цим займатися, тому свій великий салон пройшлося продати. Але я купила маленький, який назвала "науковою лабораторією". Тут я пробувала всі ті інструменти, які я раджу на своїх семінарах.
Що потрібно, щоб відкрити власний салон?
Може здатися дивним, але величезної грошової суми для цього не потрібно. Свій перший салон я взагалі відкривала маючи невеликі гроші, на відкриття другого вже, звісно, брали кредит та створювали бізнес-план. Тому багато своїх семінарів я присвятила саме його створенню.
20 років тому, коли я тільки починала свою справу, не було конкуренції, але й знань теж не було. Наразі інформації багато, і вчитися простіше. Але, крім знань, потрібні дії.
Чому саме гарний менеджмент важливий для створення салону краси?
Тому що гарний менеджер – гарний організатор, а це дуже важливо для будь-якого бізнесу. Але я давно зрозуміла, що лідером треба бути від природи, менеджером треба ставати поступово. Менеджмент дає можливість побудувати систему управління.
На чому потрібно зосередитись персоналу при роботі з клієнтами?
Я весь час наводжу приклад: ось працюють два перукарі. Один із них вміє професійно робити зачіски, а інший вміє добре налагодити комунікацію із клієнтом, заговорити його. І ось той, хто вміє професійно налагодити комунікацію, нехай навіть і стриже трохи гірше, отримає більше клієнтів.
Тому багато років я навчала свій персонал сценарію розмови з клієнтом та вмінню “продавати” себе гостю, використовуючи ці сценарії. Багатьом було важкувато освоїти цю систему розмови, тому що люди звикли до своєї манери ведення діалогу, тому на це навчання треба справді багато сил. Але в мене в салоні завжди був такий принцип: відсеб'ятини не має бути, бо кожен фахівець, чи то адміністратор чи перукар, презентує весь колектив.
Наскільки стандарти сервісу збільшують рівень лояльності клієнта?
Коли я тільки-но відкрила свій перший маленький салон, моїм стандартом сервісу був стандарт гігієни. Я пам'ятаю, як у радянських перукарнях нам видавали не зовсім чисті рушники і казали йти самим мити голову. Цей стандарт залишається для мене важливим і зараз. Стерилізація інструментів та гігієна рук – це дуже важливо. Клієнт має бачити, що майстру можна довіряти.
В сервіс входить і сам діалог з клієнтом. По суті, адміністратор зараз - це частина продукту і від нього залежить продасться він чи ні. Але й, звичайно, важливий зовнішній вигляд спеціаліста та самого салону. Людина має хотіти зайти туди. Це на першому місці.
Що потрібно робити, щоб ефективно керувати майстрами?
Найголовніше: перед тим, як почати це робити, потрібно навчитися. Бувало таке, що до салонного бізнесу приходили люди, яким ніколи в житті не довелося керувати колективом, часто це були наймані працівники.
Така людина може наламати багато дров. Наразі можливість навчатися професійному менеджменту є у всіх, і для цього не потрібно закінчувати університет. Є багато тренінгів, які можна вільно відвідувати, і навчатися у всіх спікерів потроху, тоді буде 100% успіх. Хоча тут теж є свої "підводні камені", зараз багато хто йде за принципом: "не хочеш працювати - йди вчи", і поняття не мають як працює салонний бізнес, тому вкрай важливо вчитися у практиків. Поки що в Україні немає жодної книги про салонний бізнес, тож єдине джерело інформації – саме тренінги.
Що робити, щоб підтримувати високий рівень дисципліни в салоні?
На самому початку роботи в цій сфері я взагалі не пам'ятаю, щоб у нас в колективі були проблеми з дисципліною. Ми дуже любили все, що ми робили, жили власною справою. Потім, коли в Краматорську з'явилося більше салонів краси, у працівників з'явився вибір і можливість піти працювати в інше місце, тоді питання недисципліни і постало. Тому я й почала вчитися як із цим боротися.
Хочу сказати, що дисципліна є там, де є повага до персоналу один до одного та керівника. Якщо персонал бачить, що керівник є професіоналом – народжується дисципліна. З роками я навчилася вибудовувати систему управління в яку включала три речі: систему мотивації, систему заохочення та покарання.